Er du ensom, og lider du af hudsult?

Hudsult

 

Ensomheden er større end normalt i denne tid grundet den nye verdenssituation med COVID-19. Mange sidder alene og får ikke omsorg eller omgang med andre mennesker som vanligt. Savner du et kram af din veninde, savner du intimt samvær, eller savner du at blive nusset i håret af din frisør? Normalt savner en ud af seks voksne personer i høj grad eller meget høj grad omsorgsfuld berøring i hverdagen. Kunne man forestille sig, at tallet er steget de sidste mange måneder grundet isolering, karantæne og et påbud om at holde to meters afstand til andre mennesker?

Dinna Trehøje – Cand.psych, biopat/naturopath ibm og zoneterapeut

Det kan være meget forskelligt, hvorfor man føler sig ensom. Nogle kan være beriget med mange mennesker i sit liv og stadig synes ensomme. Nogle foretrækker at holde sig for sig selv, og på trods af deres manglende kontakt med andre føler de sig ikke nødvendigvis mere ensomme end dem med et bredt og tæt netværk. Studier viser, at det er kvaliteten i vores forhold til andre og ikke mængden af relationer, der er en afgørende faktor for, om man føler sig ensom eller ej. Et studie af Maxwell og Coebergh tilbage i 1986 fandt, at fire faktorer kan have relevans for, om man føler sig ensom eller ej – hvor tæt man er på sin tætteste relation – hvor mange tætte venner man har – hvor tilfreds man er med sine relationer – og om man har daglig kontakt med andre. Skal du have sorteret ud i din omgangskreds, eller skal du have etableret nye relationer? Lettere sagt end gjort.

Om ensomheden er midlertidig eller kronisk, så afhænger ensomheden af, hvordan vi fortolker den. Tager du den positive eller negative hat på? Beskylder man sig selv for sin ensomhed, er man mere tilbøjelig til at lide af kronisk ensomhed. Med et positivt sind og mod på at ændre vaner og tankegange kan du altså arbejde dig ud af ensomheden.

Et amerikansk studie af Cole og kollegaer (2007) undersøgte generne hos mennesker, der ud fra egen subjektiv holdning vurderede sig selv enten som værende ensomme eller ikke-ensomme. Her fandt man, at de deltagere i undersøgelsen, der følte en høj grad af ensomhed, havde en større risiko for at få inflammationsmedierede sygdomme og havde en nedsat modstand over for virale infektioner. Studiet viser altså, hvordan social-miljømæssige faktorer som ensomhed påvirker vores fysiske tilstande.

Det at være i tæt kontakt med andre mennesker har stor betydning for vores psykiske og fysiske velvære. Når et menneske, som vi føler tryghed ved, berører os i mere end 30 sekunder hud-til-hud, frigiver det peptidhormonet oxytocin, hvilket er et stof, der indgår i vores belønningssystem i hjernen. Når dette hormon frigives, får man en følelse af lykke og velvære. Oxytocin, der også kaldes kærlighedshormonet eller krammehormonet, spiller også en afgørende rolle i seksuelle relationer, i fødsler og tiden efter fødsler. Hormonet er med til at dæmpe stress, angst, smerter, får puls og blodtryk til at falde, er med til at øge vores tillid og sænker følelsen af ensomhed.

Den kemiske formel for oxytocin

Tager du din hud for givet? Ser du din hud som irriterende med hår voksende på de forkerte områder og bumser placeret de mest uvorne steder? Det er på tide, at vi indser, hvor vigtig en rolle vores hud spiller uanset vores egne opfattelse af hudens forstyrrende elementer. Huden er ikke blot kroppens indpakningspapir, da berøring af huden har mange gavnlige sundhedsmæssige kvaliteter.

At være i social isolation kan være en stressfaktor for mange mennesker. Ensomheden bliver større og ligeledes hudsulten, hvilket er en tilstand, hvor man mangler fysisk berøring af ens hud. Oxytocin er kendt for at blive stimuleret i kontakten til andre, men er der mon måder, hvorpå oxytocin kan stimuleres uden at være sammen med andre? Det kan godt være, at du ikke får din hudsult stimuleret af andre, men der findes andre måder, hvorpå du kan stimulere aktiveringen af oxytocin og derved opnå en glædesfølelse.

  • Ring til din mor eller en anden, der betyder noget for dig. Ord er kraftfulde og kan påvirke humøret og energien via den kærlige og venlige tone. Oxytocinen stiger kun, hvis personen, du taler i telefon med, har en støttende og kærlig forbindelse til dig.
  • Gå i karbad, eller tag et varmt brusebad. Sæt din yndlingsmusik på, og tænd stearin- eller duftlys.
  • Orgasme via seksuel tilfredsstillelse øger oxytocinniveauet. Bliv klogere på sunde vaner i forhold til at masturbere, så du ikke får et usundt forhold til selvtilfredsstillelse. Forkæl din krop, og lav det til en kærlig handling for dig selv.
  • Forkæl din krop med selvmassage. Brug en god creme eller olie, og fordyb dig i processen. Nus dig selv på huden, kram dig selv, eller giv dig selv en god hårmassage.
  • Oxytocin udskilles via meditation.
  • Når du dyrker motion, øges dit dopamin- og oxytocinniveau. Du behøver ikke at slide og slæbe i et fitnesscenter, på en kondicykel eller noget helt tredje. En rask gåtur i naturen eller motion i hjemmet er tilstrækkeligt til at udløse ovenstående hormoner.
  • Studier viser, at ved at give noget til andre, være gavmild og generøs med gaver eller tid udløser store mængder oxytocin. Kender du det at modtage blomster af din søde veninde med teksten: ”Bare fordi du er en god ven” – prøv det, og se, om det gør noget ved din indre tilstand. Måske du allerede kender det fra juleaften, hvor du glæder dig mere til at give gaver end at modtage gaver?
  • Forskellige fødevarer kan give os en følelse af velvære. Dette er ikke en opfordring til at gå i krig i dine yndlingsfødevarer på en usund facon. Hvis du derimod spiser mindfuldt, kan det have en beroligende og belønnende effekt. Dette er i stedet en opfordring til at undersøge mindful spisning.
  • Lyt til musik, syng, eller spil på et instrument. Dette vil påvirke din sanseoplevelse og kan øge dit øcytocinniveau.
  • Se på billeder af dem, du elsker, eller genkald dig gode minder. Oxytocin bliver udskilt, når du genkalder dig en oplevelse, hvor der blev udskilt oxytocin. Med denne viden er det bare med at komme i gang med at sortere dine billeder fra den sidste fest, ferie eller oplevelse.
  • Holder du din følelser tilbage? Studier viser, at hvis du holder dine følelser tilbage, så mindskes oxytocinniveauet. Hvis du græder, hjælper det dig med at udskille oxytocin og hjælper dig af med ophobet energi.


Kroppens egen kemi er powerfuld, men føler du alligevel ikke, at ovenstående hjælper på din ensomhed eller din hudsult, så har du i hvert fald gjort nogle kærlige handlinger for dig selv, hvilket du forhåbentlig vil sætte pris på.

Til alle jer, der har en person tæt på jer, men stadig har en følelse af ensomhed. Kram lidt længere, elsk noget mere, lad tantekysset blive til et tungekys, nus hinanden lidt mere, og kast jer ud i mere berøring af dem, I holder af. Udtryk jeres behov om manglende berøring. Kan I mærke, hvordan oxytocinen intensiveres i kroppen? Og hvis I ikke kan finde tiden til nærværet, så sluk mobiltelefonen og fjernsynet.

Om Dinna Trehøje

Dinna Trehøje er uddannet cand.psych. fra Aarhus Universitet i 2018 med speciale i sygdomsopfattelse, smerte og funktionelle lidelser. Derudover har hun samtidig studeret til zoneterapeut og biopat/naturopath i biologisk medicin på Institut for Biologisk Medicin og blev færdiguddannet i 2017. Dinna Trehøje arbejder i øjeblikket med Support & Care-uddannelsen på Institut for Biologisk Medicin, der er en ny overbygningsuddannelse omhandlende konventionel og komplementær behandling af kræft.

27 thoughts on “Er du ensom, og lider du af hudsult?

  • I got what you intend, thanks for putting up.Woh I am pleased to find this website through google. “Delay is preferable to error.” by Thomas Jefferson.

  • I have learn a few excellent stuff here. Certainly value bookmarking for revisiting. I surprise how a lot effort you place to create this kind of great informative website.

  • Hello my loved one! I wish to say that this article is amazing, great written and include almost all vital infos. I would like to see extra posts like this.

  • Woah! I’m really digging the template/theme of this website. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s hard to get that “perfect balance” between superb usability and visual appeal. I must say you have done a very good job with this. Additionally, the blog loads very quick for me on Firefox. Superb Blog!

  • Thank you for the sensible critique. Me & my neighbor were just preparing to do a little research on this. We got a grab a book from our area library but I think I learned more from this post. I am very glad to see such great info being shared freely out there.

  • Magnificent web site. A lot of helpful information here. I am sending it to some friends ans also sharing in delicious. And naturally, thank you in your effort!

  • I just could not depart your site prior to suggesting that I really enjoyed the standard information a person provide for your visitors? Is going to be back often in order to check up on new posts

  • Right now it sounds like BlogEngine is the preferred blogging platform available right now. (from what I’ve read) Is that what you’re using on your blog?

  • Very interesting info!Perfect just what I was looking for!

  • I just couldn’t depart your website before suggesting that I actually loved the usual information an individual supply in your visitors? Is going to be back continuously in order to check out new posts.

  • Howdy just wanted to give you a quick heads up. The words in your content seem to be running off the screen in Firefox. I’m not sure if this is a formatting issue or something to do with internet browser compatibility but I figured I’d post to let you know. The design and style look great though! Hope you get the problem fixed soon. Many thanks

  • I have been checking out many of your articles and i can claim pretty good stuff. I will surely bookmark your site.

  • Greetings from Idaho! I’m bored to tears at work so I decided to check out your website on my iphone during lunch break. I really like the information you provide here and can’t wait to take a look when I get home. I’m amazed at how quick your blog loaded on my mobile .. I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyways, awesome site!

  • Some times its a pain in the ass to read what blog owners wrote but this internet site is very user friendly! .

  • But wanna remark on few general things, The website style and design is perfect, the written content is very good. “If a man does his best, what else is there” by George Smith Patton, Jr..

  • After all, what a great site and informative posts, I will upload inbound link – bookmark this web site? Regards, Reader.

  • You completed several nice points there. I did a search on the theme and found the majority of people will go along with with your blog.

  • I really appreciate this post. I have been looking all over for this! Thank goodness I found it on Bing. You have made my day! Thank you again

  • I think that is among the such a lot important information for me. And i’m satisfied reading your article. However want to observation on some basic issues, The web site style is wonderful, the articles is truly nice : D. Just right task, cheers

  • Hello. Great job. I did not imagine this. This is a splendid story. Thanks!

  • I really appreciate this post. I have been looking all over for this! Thank goodness I found it on Bing. You’ve made my day! Thank you again

  • As I web-site possessor I believe the content matter here is rattling fantastic , appreciate it for your hard work. You should keep it up forever! Best of luck.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *