Lycopen – karotenoiden i kamp mod inflammationen

[envira-gallery id=”262582″]

 

Inflammation (som er en betændelsestilstand i kroppen) er en af vores tids helt store sundhedsudfordringer. Inflammation er en medvirkende faktor til en lang række folkesygdomme som fx åreforkalkning, diabetes 2 og hjerteproblemer.

 

Af Marianne Palm

 

Lycopen er en karotenoid, som på mange måder minder om betacaroten uden dog at kunne omdannes til vitamin A. Lycopen er også et farvestof (pigment) og en kraftig antioxidant, der beskytter celler mod skader. De primære fødekilder til lycopen er tomater, gulerødder, vandmeloner, blodappelsiner og røde grapefrugter.

I litteraturen kan man se, at de mest kendte anvendelser for lycopen er prostatakræft, kræft i blæren og diabetes 2 samt som et allroundmiddel mod inflammation.

 

Inflammation – en kilde til dårligdomme

Det er på sin plads at præcisere, at inflammation er en naturlig og helt nødvendig del af vores immunforsvar. Når vi får et sår eller inficeres med en bakterie eller virus, starter immunforsvaret en lang række processer, herunder en ekstra produktion af hvide blodlegemer samt af de kemiske stoffer, som de hvide blodlegemer producerer. Denne type inflammation kan man kalde den akutte inflammation.

Men der er også en anden og skadelig side af inflammationen. Det er den inflammatoriske proces der foregår hver dag på et lavere niveau end den akutte. Når vi for eksempel spiser dårlig mad, drikker for meget alkohol, ryger eller aldrig bevæger os, så opfatter kroppen det som en trussel, som kan imødegås ved at aktivere de inflammatoriske processer. Denne inflammation foregår ofte langsomt og mere udramatisk.

 

Den kroniske, sub-akutte inflammation

Jo højere inflammationen er, og jo længere den varer, desto større risiko er der for at udvikle livstruende sygdomme som diabetes, cancer og hjertesygdomme. Man oplever ikke at blive syg nu og her, men over tid vil denne konstante inflammation tære på kroppen og organerne.

Der er ingen entydig måde at påvise en kronisk lavinflammatorisk tilstand på, men der er en lang række indirekte målinger, hvoraf vi kender de fleste fra de årlige besøg hos egen læge. Forhøjet blodtryk, LDL-kolesterol, CRP og triglycerider er typisk med i værktøjskassen, når egen læge undersøger for forhøjet inflammation. Endnu mere specialiserede markører er TNF α, interleukin-6 (IL-6) m.fl.

Alle personer har et vist inflammatorisk beredskab, men vores livsstil er bare velegnet til at fremmane en konstant forhøjet inflammatorisk tilstand. Derfor er det godt for ens sundhed at kigge på, om kilder til inflammation (fx at ligge på sofaen) kan erstattes af antiinflammatorisk aktivitet (fx motion).

Kosten er et kapitel for sig, for rigtig meget af vores kost øger inflammationen, men heldigvis har den antiinflammatoriske kost i de sidste 10-20 år vundet indpas.

 

Lycopen er velegnet til at bekæmpe inflammation

Lycopen er en karotenoid og en kraftig antioxidant, og der er foretaget en række in vitro- og in vivo-forsøg for at fastslå virkningen af lycopen, samt hvilken del af den inflammatoriske proces, som lycopen modvirker.

Konstant ubalance mellem kroppens produktion af reaktiv ilt og bekæmpelsen heraf med ikke mindst antioxidanter er den primære årsag til kronisk inflammation.

Forskningen viser, at lycopen som fx findes i det naturlige tomatekstrakt SanoKardio, modvirker kroppens inflammatoriske processer. Ét placebokontrolleret studie fra 2016 på 150 raske mænd og kvinder viste et betydeligt fald i kroppens oxiderede LDL-niveau blandt de deltagere, der tog SanoKardio, når man sammenligner med placebogruppen.

Den amerikanske hjertelæge Dr. Decker Weiss fra Arizona gennemførte et mindre studie blandt patienter, som enten havde fået en bypassoperation eller havde et hjerteinfarkt. Alle patienter fik én SanoKardio kapsel i tre måneder, og alle oplevede et signifikant fald i LDL og i inflammationsmarkørerne.

 

SanoKardio – et naturligt tomatekstrakt

Der er således foretaget mange forsøg med SanoKardio, som har et naturligt og højt indhold af lycopen, som optages godt i kroppen. Hovedbestanddelen i SanoKardio er lycopen, men det naturlige tomatekstrakt indeholder også fytofluen, fytoen, fytosteroler, betacaroten og vitamin E. Fytoen og fytofluen har en meget høj biotilgængelighed og er farveløse karotenoider. Fytosteroler findes naturligt i planter og minder meget om kolesterol. Fytosteroler konkurrerer med kolesterol om optagelsen til kroppen og medvirker derfor til at reducere kolesterolniveauet i blodet.

 

Hvad kan du selv gøre?

Forebyggelse af inflammationen – de syv skridt:

En antiinflammatorisk kost, som er rig på grøntsager, frugt, nødder, fed fisk og oliven og fattig på rødt kød, raffineret sukker, friture og læskedrikke kan reducere eller forebygge inflammation. Helt konkret kan man:

  1. Spise antiinflammatorisk
  2. Bevæge sig mere
  3. Holde vægten
  4. Sove godt
  5. Kvitte tobakken
  6. Begrænse alkoholindtaget
  7. Bekæmpe den usunde, kroniske stress

 

Det er naturligvis bedre at gøre noget eller lidt frem for slet ikke at tage ovenstående gode råd til sig. Ofte vil det faktisk være en fordel at starte i det små og så bygge på derfra, efterhånden som man får mere energi. Det afgørende er at starte nu – de fleste af os får et langt liv, men sygdom, der skyldes inflammation, er længe undervejs, og derfor kan det betale sig at komme i gang, mens man endnu er rask.

 

Kilder:

  • Nylander (2017): Processade tomatprodukter ger betydande effekter mot utveckling av ateroskleros. Medicinsk Access 2017; nr.1:18-25. https://issuu.com/medicinskaccess/docs/_ma117_01-84
  • Deplanque X et al. Proprietary tomato extract improves metabolic response to high-fat meal in healthy normal weight subjects. Food & Nutrition Research 2016;60:32537 (doi: 10.3402/fnr.v60.32537).
  • Kim JY et al. Effects of lycopene supplementation on oxidative stress and markers of endothelial function in healthy men. Atherosclerosis 2015:189-195 doi:10.1016/j.atherosclerosis.2010.11.036).
  • Li X, et al. Lycopene Supplement and Blood Pressure. An upated Meta-Analysis of Intervention Trials. Ur: Nutrients 2013, 5, 3696-3712.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *