Spørg Eksperterne, Frede Damgaard

 

Her møder du Frede Damgaard, Ernæringsterapeut, biopat og phytoterapeut, som gerne deler ud af sine mangeårige erfaringer. 

 

 

OKTOBER 2020

 

Hej Frede Damgaard

Jeg lider af gentagne blærebetændelser og har fået gentagne antibiotikakure. Jeg har prøvet mange forskellige kosttilskud m.m., men det hjælper ikke.

Synes, jeg har en sund livsstil med motion og sund mad.

Hvad kan jeg supplere med?

Carina, 47 år.

 

Hej Carina

Der er måske nogle muligheder for, at du kan få det bedre med gode kosttilskud, specielt hvis de kombineres. Tit forsøger man med et, fortsætter til et andet, men ofte er det kombinationen af flere muligheder for støtte til blæren, der virker bedst.

Først og fremmest er mit bud, at du starter på at tage en kur med Femistina Plus, som indeholder birkebladeekstrakt, der bidrager til sunde urinveje, melberris, som støtter blærens normale funktion, samt D-mannose og berberine: 1 hvid kapsel om morgenen og 1 gul kapsel om aftenen i 10 dage.

Derefter holder du pause i en måned og gentager kuren igen – og yderligere igen efter en måned, tre gange i alt.

I de mellemliggende tre perioder bør du supplere med nedenstående produkter:

3 x 10 dråber Cantharon, som er et homøopatisk tilskud til blæren.

Suppleret med en CranBerry-tablet dagligt. Den indeholder tranebær, tyttebær, C- og B6-vitamin og niacin til urinvejene.

Da slimhinderne ofte bliver tyndere med alderen og specielt hen mod overgangsalderen, kan du supplere med to kapsler dagligt af Membrasin, som er havtorneekstrakt, der styrker og opbygger slimhinderne, specielt i urinvejene.

Yderligere kan du med fordel supplere med nogle gode mælkesyrebakterier og en Omni-Immune, som er specielt fermenterede gærceller, der er tilsat zink, som bidrager til et velfungerende immunsystem.

Det er en god ide at spise olivenolie i det daglige, ligeledes blåbær, som indeholder gode immunregulerende stoffer – selvfølgelig med en grøntsagsrig kost.

Hold øje med det såkaldte honeymoon-syndrom, så blæren er fyldt før elskov, så den kan tømmes efterfølgende. Det hindrer bakterier i at vandre op i din blære.

Sørg i det hele taget for at drikke rigeligt med vand og at give dig tid til at tømme blæren helt ved vandladning.

Når du er på toilettet, så husk at tørre rigtigt, forfra og bagover. Underlivsområdet skal ligesom fødder holdes varme.

JUNI – 2020

 

Kære Frede Damgaard

Jeg skriver til dig, da jeg har nogle udfordringer med birk og græs hvert forår og sommer. Yderligere er jeg meget lys i huden og får nemt soleksem, og ligeledes får jeg meget let insektstik, specielt myg.

Min kost og levevis, synes jeg selv, er sund med mange grøntsager suppleret med fisk og fjerkræ, nødder, kerner og frø.

Har du nogen enkle råd til det?

Maren C

 

Hej Maren

Det, jeg synes, du skal gøre ved dette, er at tage hensyn til krydsreaktioner i din kost, set i forhold til din høfeber. Her vil jeg anbefale, at du undgår de værste eller dem, der typisk kan give reaktioner, det er tomater, hassel- og jordnødder, grønne æbler, stenfrugter. Men du skal være opmærksom på, at der kan være reaktioner på jordbær, rå gulerod, pære, chokolade. Her kan du supplere med normaliserende kosttilskud som fx Perilla, der findes i kapsler, og evt. supplere med noget homøopati, fx Høron. Til slimhinderne ville jeg foreslå Total-A.

Til soleksemen vil jeg foreslå ekstra tilskud af betacaroten og A-vitamin, fx Solklar, samt gerne noget aloe vera-drikkegel eller -kapsler, som alle styrker og normaliserer huden. Aloe vera-gel kan også anvendes på huden.

Til at holde insekterne væk reagerer de på forskellige dufte fra mennesker, der tiltrækker insekterne, og her handler det meget om, hvordan de fødevarer, vi spiser, omsættes, og vores krop dufter. Prøv at se, om et ekstra B-vitamintilskud kan hjælpe. Det kunne fx være Mygomax.

Når alt dette er nævnt, vil jeg foreslå som understøttende at tage et godt let optageligt multivitamin-mineral-tilskud samt calcium og magnesium med D-vitamin samt et omega-3-fedtsyreprodukt.

Alt dette skulle yderligere styrke og optimere din energi.

April 2020

Kære Frede Damgaard

Jeg skriver til dig, ikke for at tabe mig, men for at stramme mit væv op efter en god slankekur. Jeg er en kvinde på 48 år og har igennem de seneste år taget 12 kilo på. Dem har jeg nu tabt gennem de sidste fire måneder.

Problemet er, at jeg har fået min idealvægt igen, men desværre med en del løst væv, specielt omkring maven, balderne og lidt i ansigtet, brysterne er ej heller så spændstige mere.

Jeg spiser og har spist en meget grøntsagsrig kost, med lidt frugt og bær, uden stivelse og kun med fisk og fjerkræ, dog med lidt forskelligt kød ved festlige lejligheder, ligeledes med lidt vin og alkohol. Drikker hovedsagelig urtete og vand og meget lidt kaffe.

Spiser mine daglige kosttilskud med vitaminer, mineraler samt fiskeolie. Jeg går til yoga og går en del ture i den friske luft. Sørger for at få en god nats søvn generelt.

Er der noget jeg yderligere kan gøre?

MVH Iben.

 

Kære Iben

Ingen tvivl om, at du gør det helt rigtige på alle planer med kost og levevis, hvilket du bør fortsætte med.

Det jeg mener, du kan gøre, er at styrke din hud og dit bindevæv med et collagenprodukt, da collagen er specielle proteinkombinationer til at holde bindevæv og hud stram.

Problemet er, at collagendannelsen falder med alderen, og det kan være årsag til, at vævet generelt bliver lidt svagere. Specielt i forbindelse med slankekure kan der opstå slaphed i bindevævet, hvis der ikke er nok collagen.

Der findes forskellige collagenprodukter i helsekostforretningerne, og du kan læse om dem på www.sund-forskning.dk.

Yderligere kan ekstra C-vitamin samt kisel, padderokke og brændenælde være med til at styrke collagen.

Gerne suppleret med tørbørstning.

 

Februar 2020

Grundlaget for en god næringsoptagelse og omsætning af mineraler er et godt sammensat multivitamin-mineralpræparat, i organiske og biologiske aktive former og ikke kun i gennemsnitsværdidoser, men i optimale doser.

Et sådant tilskud er med til at booste dine kropsfunktioner, så de fungerer optimalt. Og derfor mener jeg, at vi kan betragte et kosttilskud som mad i pille- eller kapselform, der desværre for de fleste mennesker nok skal anvendes det meste af livet for ikke kun at holde kropsfunktionerne i gang, men også for at skabe overskud til trange tider, fx ved infektioner eller anden sygdom.

Du kan øge optagelsen af mineralerne sammen med noget surt, fx Valleforce, Regulatpro, Brottrunk, citron eller æblecidereddike, når de tages samtidig med tilskuddene.

Det er også vigtigt med en god tarmflora for at sikre bedst mulig omsætning af næringsstofferne.

Oktober 2019

Spørgsmål til Frede Damgaard:

Jeg læser tit i magasinet, at der er brug for tilskud, og nu vil jeg altså gerne et spadestik dybere. Der er en behandler, der taler om, at vi ofte har brug for B-vitaminer, men hvordan virker de egentlig i kroppen, og hvorfor skal man fx tage ekstra af dem alle sammen og ikke kun et enkelt?

Det vil jeg gerne vide mere om.

Venlig hilsen Gurli

Kære Gurli

Når en klient henvender sig til mig, er det som regel på grund af sygdom, en diagnose, et syndrom, en ubalance eller en lidelse, hvor der bør ske en individuel vejledning.

Når jeg anbefaler ekstra tilskud af fx B6-vitamin, er det fordi, B6-vitamin indgår i over 60 forskellige enzymprocesser i kroppens funktioner.

Vitaminers vigtigste opgave er at forbinde sig til, og aktivere sig med, co-enzymer, så enzymer kan fungere, som de skal.

Co-enzymer spiller en rolle i cellernes funktioner. De bruges fx til at nedbryde næringsstoffer eller kombinere molekyler til cellulære, hormonelle eller nervemæssige aktiviteter – alt det, der holder cellerne i live, og som gør, at de kan udføre deres specielle opgaver. Enzymer hjælper til i alle disse reaktioner, og har du ikke de rette vitaminer til stede, dannes der ikke co-enzymer og dermed ikke enzymer. Så det er en kaskade af aktivitet, vitaminer er med til at igangsætte, og derfor skal der altid være nok til stede i nærheden af eller inden i cellen.

Derfor er det vigtigt, at vores daglige kost består af vitaminrige fødevarer.

Desværre er der mange, der mangler B-vitaminer på grund af næringsfattig raffineret kost – eller en livsstil, der stresser kroppen, fx ved kraftig sportstræning, da B-vitaminer let udskilles med sveden.

Brug af stimulanser samt visse typer medicin kan skabe mangel på B-vitaminer, og det har derfor en negativ effekt på alle de dominobrikker, der indgår i hele cellens evne til at overleve og skabe liv til den gruppe af celler, de er en del af, fx i et bestemt organ.

B-vitaminer er generelt nødvendige for energistofskiftet, nervesystemet, fordøjelsen, huden, håret, neglene, musklerne og hjertet samt bloddannelsen. Vitaminer kan også bruges til at booste hele dette enzym-til-celle-forløb, hvor man i en periode giver ekstra tilskud.

B6-vitamin (Pyridoxin) har følgende egenskaber:

B6 er vigtig for dannelse af saltsyre i mavesækken, som også er vigtig for mineraloptagelsen.

B6 medvirker aktivt i enzymomsætningen af proteiner, kulhydrater og fedtstoffer, men også i omsætningen af mange mineraler, eksempelvis magnesium, zink og selen.

B6 er afgørende for energiproduktion og vitalitet samt stressforebyggelse.

B6 sikrer en sund og stærk hud.

Vitaminet er immunstyrkende, celleopbyggende og cellebeskyttende, da B6 er en meget vigtig og aktiv antioxidant, der beskytter cellerne mod stråling.

B6 har afgørende indflydelse på udviklingen/syntesen af de arvelige anlæg, og det er desuden en forudsætning for tryptofans omdannelse til Niacin (B3) og optagelsen af B12, hvilket er vigtigt for nervesystemets funktioner.

B6 er et naturligt antihistamin og anvendes ved allergi – og er derfor indimellem effektivt ved akutte allergiske reaktioner med væskeansamling, også forebyggende.

B6-vitamin aktiverer magnesium, hvorfor mangel på længere sigt fører til magnesiummangel, der hos kvinder kan føre til PMS (præmenstruelt syndrom) og menstruationsforstyrrelser samt problemer i overgangsalderen, hvorfor de ofte har gavn af ekstra B6- og magnesiumtilskud.

B6 og magnesiummangel ses tillige ved bl.a. astma, blodmangel og blodsukkerproblemer, muskelkramper, nerveproblemer, depression samt ved ledsmerter og ved hjerte- og kredsløbsproblemer som forhøjet blodtryk og åreforkalkning, åreknuder, hæmorroider og karpal-tunnelsyndrom.

Ligeledes ved migræne, appetitløshed, vægttab, søvnløshed, nyresten, tyktarmsbetændelse, hæmorroider og feberkramper.

B6 regulerer også kalium-/natriumbalancen og er et naturligt vanddrivende middel, og det modvirker dermed forhøjet blodtryk samt væskeophobninger.

B6-vitamin sikrer også normalt graviditetsforløb og modvirker graviditetskvalme.

Mange kvinder, der bruger p-piller, oplever også mangler på B6, og de bør derfor tage ekstra tilskud, ligeledes skabes der også mangel af B2, folat, B12 samt zink og magnesium.

Det er vigtigt at understrege, at tilførsel af ekstra B6 (eller B-vitaminer generelt) alene ikke kan gøre noget ved alle ovennævnte sygdomme, det er blot problemstillinger, som også har brug for B6, ud over den medicin eller terapi, som fageksperten foreslår.

Hvor findes B6-vitamin? B6 findes i sojabønner og flere andre typer bønner, i fuldkornshvede, boghvede, rug, havregryn og brune ris samt i kød, lever, fisk og fjerkræ.

Desuden i avokado og mange forskellige grøntsager, specielt de mørkegrønne, alle kåltyper samt i frugter, særligt i banan samt i frø og nødder, ølgær, B-vitamin-gærflager.

 

Ekstra B6-vitamin kan doseres med et sted imellem 50 og 200 mg, men bør kontrolleres af en terapeut.

 

Da B-vitaminer indgår i næsten alle kroppens biokemiske processer og arbejder sammen i en indbyrdes afhængighed af hinanden for at kunne fungere optimalt, er det vigtigt at supplere de enkelte B-vitaminer med hele komplekset af B-vitaminer.

Reelt set kan det ikke udelukkes, at et højt doseret enkelt B-vitamin kan skabe mangler på sigt af ét eller flere andre B-vitaminer, så det kan være en god ide, at når der suppleres med et ekstra enkelt B-vitamin, så bør man samtidig sikre sig et godt niveau af hele B-komplekset. Eksempelvis er det sådan, at B-6-vitamin samarbejder med folsyre og B-12-vitamin for at skabe en forebyggende egenskab ved åreforkalkning og åreknuder, da det hæmmer dannelsen af plak på årevæggene og ophobning af homocystein i blodet, som kan skade arterierne og fremprovokere hjerteanfald og hjerneblødning.

 

December 2019

Hvordan sikrer jeg de bedste forhold for de fedtopløselige vitaminer?

Når vi taler om vitaminer, er der nogle, der er vandopløselige: B- og C-vitaminer, og nogle er fedtopløselige.

De fedtopløselige vitaminer, A-, D-, E- og K-vitaminerne samt de vitaminlignende betakaroten samt Q10. De kræver, at der er fedt til stede, så det er godt at spise sammen med fedtholdig mad, fx en dressing af olivenolie, fisk m.m.

De fedtopløselige vitaminer i vores mad kan være meget sårbare over for oxidation eller ”iltning”, og her kan antioxidanter hjælpe på det problem. Her er især C, E, B6, selen og zink en mulighed. Med andre ord er det nemt med et multivitamintilskud at komme hele vejen rundt, blot du spiser det sammen med en næringsrig kost med fedt, proteiner og langsomt optagelige kulhydrater.

Jo mere farverig en grøntsag eller frugt, bær og urter er, jo flere antioxidanter.

 

Du finder især de fedtopløselige vitaminer i følgende fødevarer:

A-vitamin: Til slimhinder, øjne, hud, immunforsvar, en antioxidant.
Findes i: Fed fisk, mælk, smør, ost, æg og lever.

D-vitamin: Til kalkoptagelse, knogler og tænder samt immunforsvar – til gigt og smerter og autoimmune tilstande.
Findes i: Fisk, lever, æg, mælk og ost samt dannes af huden ved sollys (maj til september).

E-vitamin: Til hud, kredsløb, hormonsystem, barnløshed, rynker, en antioxidant.
Findes i:
Fuldkornsprodukter, ikke-raffinerede vegetabilske olier, specielt hvedekimsolie. Mandler og nødder, bælgfrugter såsom linser og bønner, solsikkefrø, hvedekim, hvedekimsolie, æg, broccoli og rosenkål samt alle mørkegrønne grøntsager.

K-vitamin: Til koagulation af blod, til knogler – bør ikke anbefales til folk, der får blodfortyndende medicin. Skal ordineres af lægen.
Findes i: Mørkegrønne, bladrige grøntsager samt broccoli, purløg, surkål, havregryn, surmælksprodukter og grønne alger.

Q10: Til energi, en antioxidant, immunforsvar, hjerte-kredsløb – og til folk, der får statiner: Kolesterolsænkende medicin.
Findes i: Kød og fisk. Desuden findes der Q10 i nødder, bælgfrugter, spiseolier og visse kornprodukter.

 

Betakaroten: Til dannelse af hudpigment: Melanin, som kan sikre en god glød i huden og mindske og modvirke soleksem. En stærk antioxidant.
Findes i: Gulerødder, tomater, mørkegrønne grøntsager og grønne alger.

 

For at sikre en god omsætning af de fedtopløselige vitaminer er det vigtigt med en velfungerende lever – galdefunktion, hvor forskellige urter kan hjælpe til, fx mælkebøtterod, artiskok og marietidsel. Har du en træg fordøjelse, hvor du ikke kommer på toilettet hver dag, et svingende afføringsmønster eller måske løse afføringer, bør du kontakte lægen og fx en relevant behandler, som kan være en ernæringsterapeut, en biopat/naturopath ibm, en heilpraktiker eller en phytoterapeut.

 

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Giv mig besked om:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x