Tarmen kalder på masser af fibre

tarme

 

Det er stadig meget moderne at tale om udrensning, og det er da også nødvendigt at kunne komme på toilettet hver eneste dag. Alt andet er at sammenligne med en klud i udstødningsrøret på bilen, og det er der jo ingen, der gør uden at tænke, at det ender med et brag. Udrensningen skal foregå via tarmen, luftvejene, huden og urinvejene, og lige her tager vi fat på den del af afgiftningen, der handler om tyktarmens evne til at drive slagger ud af kroppen.

 

Af Marianne Palm

 

At få den store lidt tunge tyktarm til at fungere optimalt kræver rigelige mængder af fibre og vand. Det har man vist altid vidst, og især de tyske læger har været opmærksomme på, at en fiberfattig kost i hverdagen kan give store problemer, ikke kun i tarmen, men også i resten af kroppen.

Når vi tygger vores mad og sender den videre til mavesækken, tilsættes der mavesyre, senere kommer der nogle enzymer til i tyndtarmen fra bugspytkirtlen samt galde fra galdeblæren, og fungerer vores systemer der, så foregår det videre arbejde i tyktarmen ofte upåklageligt, hvis der ellers er godt med volumen i den masse, der skibes af sted i de lange tarme. I tarmene vil fibre skabe netop den volumen, der gør, at vores muskelbevægelser i tyktarmen – peristaltikken – kan sørge for at få affaldsstoffer videre ud af kroppen, og fibrene sørger samtidig for at fodre de mange mælkesyrebakterier og dermed give dem et godt miljø at arbejde i.

 

Fibre til alle aldre og især til dig, der er småt spisende

Hvis ikke en lidt skrøbelig tarm får nok med fibre og vand, kan den meget vel blive forstoppet. Det er en kendsgerning, man har været opmærksom på i årtier, og alligevel kan det være svært, især for småt spisende, at få behovet dækket. Hvis du er af en ældre årgang, kan du både have mistet noget af din appetit undervejs og have problemer med lidt slappe tarme. Her er det bydende nødvendigt med nogle fibre, men husk altid at drikke rigeligt med vand og gerne lidt varme teer. ”Rigeligt med vand” afhænger af, hvordan din krop er og fungerer. Nogle har brug for op mod to liter vand, især hvis du er en størrelse XL eller motionerer meget. Andre kan nøjes med en til halvanden liter væske.

 

Fire frugter får tømt tarmen

I årtier har Frugt & Fibre været at finde bl.a. på de danske og tyske helsehylder. Du kan vælge mellem en tablet eller en frugttern. Vælger du frugtternen, er du ikke i tvivl om, at du sætter tænderne i en koncentreret sammensætning af fire forskellige frugter. Vælger du tabletterne, minder de om så mange andre tabletter.

I begge muligheder finder du vandopløselige og uopløselige fibre, nøjagtig som de findes naturligt i de frugter, der indgår som ingredienser.

Som nævnt ligner de hinanden, men du får tre gange så mange fibre i en terning sammenlignet med tabletterne, og terningerne kan deles i mindre stykker og sluges med vand eller tygges langsomt og grundigt. Det bestemmer du sammen med dine smagsløg.

 

I terning eller tablet finder du

Tørret rabarberekstrakt, tørret ekstrakt af tamarind, ekstrakt af figen og ikke mindst fibre fra akaciefrugten.

Figen kender du sikkert i forvejen for dens lidt afførende egenskaber, hvor fiberindholdet får dine tarme smurt, og det hele kører lidt mere fornøjeligt gennem fordøjelsen. De aktive stoffer i rabarber har samme virkning, om end ikke så kendt – hvem er kommet på potten af en portion rabarbergrød? Mens tamarind og akacie skal studeres lidt nærmere.

Tamarind, en bønnelignende frugt, spises overalt i Asien og i Afrika, hvor den indgår i forskellige pastaer som tilbehør til retterne. Den har en sur-sødlig smag og er med i Frugt & Fiber pga. sit høje fiberindhold. Det samme er akaciefrugten, der stammer fra et gummitræ, som gror på de tørre savanner i Afrika. Planten, som er et træ, der kan blive op til seks meter højt, er mest kendt for dannelsen af gummi arabicum, som bl.a. bruges i fremstillingen af fx lakrids og vingummier. I Frugt & Fiber er det frugten, der er interessant, da den sammen med de ovennævnte frugter kan gøre en stor forskel for regulering af vores tarmfunktion.

 

Sammen med Frugt & Fiber kan du med fordel:

  • Drikke vand, så det hele glider lidt nemmere for dig. Det gælder uanset alder: Du skal sørge for en god væskebalance. Motionerer og sveder du meget, har du brug for mere, end hvis du er stillesiddende.
  • Sidder du for meget ned, går det ud over peristaltikken, altså tarmens mulighed for at føre maden igennem til slutpunktet, hvor alle næringsstoffer er trukket ud i kroppen og de rester, vi ikke kan bruge, lander i toilettet.
  • Sørg altid for bevægelse, om du sidder i kørestol eller ligger i sengen, kan du stadig lave mavebøjninger og fx bruge benene så meget som muligt ved at løfte dem så højt, du kan. Det stimulerer også den nederste del af maveregionen og dermed tarmene. Lav ikke mavebøjninger, hvis du lige har spist! Det kan skabe for meget luft, der ”lægger sig på tværs”.

Der er en rigtig god artikel på netdoktor.dk, som beskriver både de opløselige og uopløselige fibres evne til at skabe sundhed og dermed virke forebyggende på en lang række problemstillinger, bl.a. hjertekarsygdomme og kræft.

https://netdoktor.dk/sundhed/fakta/kostfibre.htm

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *