Undgå, at åreforkalkning bliver din følgesvend

 

Er du en af mine mange tusinde følgere på de sociale medier, har du allerede opdaget, at har du lettere åreforkalkning, kan du selv gøre noget for, at det ikke bliver værre. Studier viser, at kroppen faktisk kan begynde at danne nye blodårer i fødder og ben, hvis du går en tur på 30 minutter to gange om dagen, hvis du har styrke til at gå videre, selvom det gør ondt. For lige i det øjeblik, hvor hjernen registrerer smerten, sætter den gang i en kaskade af handlinger, så din krop – også selvom du har en mølædt dåbsattest – kan danne nye blodkar.

Så kom i gang med at gå!

 

Af Marianne Palm

 

I december-nummeret af sund-forskning skrev jeg en artikel om åreforkalkning på sådan almindeligt dansk. Den kan du læse her:

https://sund-forskning.dk/artikler/smerter-i-benene-kan-vaere-areforkalkning/

Der beskriver jeg bl.a., hvorfor det er så vigtigt med farverige grøntsager, frugter og nødder sammen med fisk og kylling på din tallerken. Jeg beskrev også, hvad cigaretter gør ved de små blodkar.

Alt det kan du finde på sund-forskning.dk, hvor artiklen ligger, og her i artiklen vil jeg nu pege på nogle meget præcise kosttilskud, der alle tre kan gøre en forskel for de små og store blodkar rundt om i kroppen.

Hvis jeg en dag fik konstateret åreforkalkning i det ben, jeg har tilbage, så ville jeg gå over stok og sten for at undgå mistrivsel og forværring af min lidt ødelagte krop efter en trafikulykke for 12 år siden. Smerter har man rigeligt af som amputeret, for kroppen bliver skæv, og vi skal træne optimalt alle ugens dage for at holde kroppen på rette plads, når der pludselig mangler et vægtbærende element nederst på kroppen. Derfor kom i gang, inden du bliver en del af en kedelig statistik.

Jeg ville også gribe fat i tre produkter og vel at mærke spise dem alle tre resten af mit liv:

Sano Kardio indeholder ekstraktion af tomater, et produkt, der er skabt af en amerikansk hjertelæge. De meget modne og meget kontrollerede tomater indeholder et væld af stoffer, som dine blodkar tørster efter, så snart vi runder de 50. Hos hjerte- og kredsløbssyge kan det være meget tidligere i livet. Det kan du læse om her:

https://sund-forskning.dk/artikler/hvad-har-et-tomatekstrakt-med-skrobelige-karvaegge-at-gore/

Ginkgo biloba har i tusindvis af år været brugt til kredsløbsforstyrrelser, og masser af nye studier har bekræftet, hvad man har vidst i mange år: En ekstraktion fra det særlige træ kan med sit indhold af aktive stoffer gøre en forskel både for kredsløbet i hjernen og i benene, se mere om planten her:

https://sund-forskning.dk/artikler/ginkgo-biloba/

Det er ikke verdens nemmeste artikel, da det er en såkaldt plantemonografi, men det er til gengæld et af verdens mest undersøgte blade.

Men hold også øje med, at du vælger det rette produkt, fx Bio-Biloba. Læs om fusk med planten her:

https://sund-forskning.dk/artikler/der-fuskes-vildt-med-ginkgo-praeparater/

Som rosinen i pølseenden, eller, skulle jeg hellere sige, som noget af det bedste fra Tibet, finder du Padma plus. Produktet er baseret på en gammel tibetansk opskrift med en stribe af krydderier og urter i, og de har i Schweiz efterprøvet påstanden flere gange: De små kapsler hjælper specifikt på vindueskiggersyge, et helt tilforladeligt ord, der dækker over claudicatio (”klau-di-katio), som er næsten helt umuligt at udtale. Tilstanden kan være første tegn på kroniske problemer i blodkarrene, en åreforkalkning, der kan føre dig ud i meget større problemer med fx sår, der ikke vil hele på tæer, fødder og underben, som igen kan føre til amputation, hvis vævsdøden indtræder lokalt.

Og jeg er ked af at sige det højt: Men har du åreforkalkning i benene, er sandsynligheden for, at du har det mange andre steder i kroppen, tårnhøj.

 

Forlang af lægen at blive undersøgt ordentligt

Så hvorfor ikke bare gå i gang? Start med at gå til lægen, og find ud af, om det er åreforkalkning, slidgigt i ankler eller knæ, der giver dig smerter, eller noget helt tredje (fx muskler, der aldrig bliver strukket ordentligt ud efter hårdt fysisk arbejde eller motion).

Forlang at blive undersøgt ordentligt, så du kan gå hjem og tage din situation alvorligt og gøre så meget som muligt for at ændre på tilstanden.

I Region Sjælland vil der først i løbet af måneder og år komme en vejledning til fysioterapeuter og praktiserende læger om, hvordan de skal motivere dig og andre til på hold at få trænet sammen.

Det kan du ikke vente på, hvis du allerede nu ved, at den er gal med bentøjet.

Så du må gribe fat i naboen, i naboens hund, svigermor eller vandrestaven og komme afsted. To gange om dagen i 30 minutter. Du må nede i dybet i dig selv, dér, hvor din lyst til et sundt liv og din viljestyrke bor, finde energi til at komme i gang. For ellers kan du se frem til mange hospitalsindlæggelser, som du med de tre produkter nævnt ovenfor, med ideerne fra de andre artikler, jeg har skrevet og med 2×30 minutter om dagen måske kan undgå.

 

Hvis du er sundhedspolitisk interesseret, kan du virkelig gøre en forskel for samfundet

Hele vores sundhedssystem er ved at brase sammen, for vi bliver ældre end nogensinde og har dermed også et større behov for medicin og hospitalssenge. Og hvis man fejler noget, hvor du rent faktisk selv kan ændre på tingenes tilstand, og du ovenikøbet tager naboen med på tur, kan du bidrage med at spare samfundet for millioner af kroner.

Og ikke mindst gøre plads til dem, der har sygdomme, hvor en travetur to gange om dagen, sund mad og tre kosttilskud ikke er nok.

 

Hvad er vindueskiggersyge?

Åreforkalkning er en sygdom, der rammer mange danskere og er årsag til de fleste dødsfald i den vestlige verden. Det skønnes, at omkring 250.000 danskere er syge på en eller anden måde på grund af åreforkalkning. Cirka 50.000 af dem vil have besvær med benene. Det skyldes, at åreforkalkninger forårsager forsnævringer i pulsårerne til benene. Det medfører smerter, når man går. Nogle gange har man smerter hele tiden (hvilesmerter). I værste fald kan der opstå koldbrand i benene.

Generne i benene er kendetegnet ved, at man får ondt i musklerne efter at have gået i et stykke tid. Det kan være i læg-, lår- eller ballemuskler, afhængigt af i hvilke blodårer forkalkningen sidder. Når man har stået stille lidt, forsvinder smerterne, og man kan gå igen. Man taler derfor om ”vindueskiggersyge”, fordi den syge har tid til at se på påfaldende mange vinduer.
Kilde: netdoktor.dk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *