Gode vitaminer og mineraler til håret
November 19, 2016
 hår
Træt af tyndt, fint eller spaltet hår? Eller har du pletter i hovedbunden, og fælder du som en kat om foråret, så har vi hårrejsende godt nyt til dig. Hirse, padderok og biotin giver håret det boost, det har brug for.
 
Af Kristine Bindslev
Artiklen blev bragt i //mig// fra august-september 2016
 
 
Mon ikke du har prøvet at have en “dårlig hårdag”. Men hvad nu, hvis dårlig hårdag bliver til dårlig hårmåned eller dårligt hårår? Langt fra alle har hår som Løvernes Konge, og mange, både mænd og kvinder, oplever midlertidigt eller langvarigt hårtab.
 
Det er normalt at tabe omkring 50 til 100 hårstrå om dagen. Men mange oplever større hårtab, end hvad der er nor-malt. Årsager til hårtab er mange. Stress, dårlig kost, hormonelle svingninger som fx graviditet, amning, overgangs-alder, beskadiget eller stresset hår og hovedbund pga. farvning og permanent. Genetik, medicin og alder spiller også en rolle. Heldigvis kan vi gribe problemet ved roden og indtage vitaminer og mineraler, som hjælper med positiv indvirk-ning på vækst fra rod til hårspids.
 
Et æble om dagen
Æbler er gode for mange ting – også til at stimulere væksten af hår. Et æble om dagen er dog ikke nok som hårfrem-mende indsats, derfor er det en god idé at tage et tilskud af koncentreret æbleekstrakt. Studier viser nemlig, at æble-ekstrakt kan indtages som en naturlig løsning mod hårtab. Et japansk forskerhold har kigget nærmere på stoffet Pro-cyanidin B-2 i umodne æbler. Konklusionen er hårrejsende godt nyt: Æbleekstrakt fremmer hårsækkenes
epitelceller og dermed hårvæksten.
 
Ingredienserne i Hair Volume mindsker hårtab og gør, at du fælder mindre.
 
Herlig hirse hejser flaget for hårpragten
Hirse er hammer sundt og er kendt for at have en positiv virkning på hår, negle og hud. At hirse gør hud, hår og negle smukke, har været kendt i århundreder. Hirsens hemmelighed er, at den er rig på B-vitaminer, kobber, silicium og jern, kalium, fosfor og calcium. Silicium, også kaldet kisel, virker styrkende på hår, hud og negle. Og hirses indhold af E-vita-min af hjælper ligeledes problemer med dårligt hår og dårlig hud. En smutvej til hirsens herligheder finder du ved at tage et kosttilskud med den mineralrige kornsort.
 
Padderokke rocks!
Padderokke, også kaldet agerpadderok (Equisetum arvense), er bestemt et bekendtskab værd, hvis du lider af skaldet-hed eller bare gerne vil have en ordentlig manke. Agerpadderokke hjælper mod skøre negle og spaltet hår. Padderokke er ligesom hirse mægtig rig på mineraler, især silicium. Ifølge forskerne, som har studeret padderokkens virkning, fremskynder urten hårvækst. Det er det høje indhold af siliciumdioxid, som hjælper med at forynge hårsækkene til
at udløse vækst. Det samme gør sig gældende for neglene.
 
Biotin er skønhedsvitaminet
Biotin og hår går hånd i hånd. Skønhedsvitaminet biotin giver fyldigt hår, glat hud og stærke negle blandt andet på grund af sit svovlindhold. Et typisk træk, der går igen ved folk, som oplever hårtab, er, at de ofte er i underskud af biotin. Mangel på biotin giver skældannelse, håraffald, skøre negle og tør/fedtet hud. Du kan få biotin ved at spise æg, gær, ris, fuldkorn, lever og mælk. Eller du kan tage en smutvej mod Tina Turners hårvælde og supplere med vitaminet. Vær opmærksom på, at de fleste B-komplekser indeholder noget mindre end 10% af de 300 mg biotin, du har behov for.
 
 
10 tips til et fyldigere hår
 
1. Pas på hestehalerne
Går du ofte med en stram hestehale, kan de stramme elastikker irritere hårbunden permanent og give et varigt hårtab.
 
2. Kemi og varme svækker dit hår
Varme og kemikalier svækker håret og irriterer hovedbunden, så hold igen med farvning, føntørrer og glattejern.
 
3. Undgå at rede vådt hår
Vådt hår er meget mere skrøbeligt og nemmere at ødelægge end tørt. Vent til det er tørt, og husk at redde spidserne først, ellers knækker du lettere håret.
 
4. Husk hårbunden
Det er i din hårbund, at håret produceres. Børst og massér hovedbunden jævnligt. Det øger gennemstrømningen til hå
rsækkene og stimulerer væksten.
 
5. Brug hovedet og brug den rigtige børste
Vildsvinebørster er bedst til tørt og kruset hår. Paddelbørster er bedst til langt hår. Runde børster er bedst til fladt hår, der trænger til ekstra fylde. Naturbørster i træ er bedst til tyndt hår, der let bliver elektrisk.
 
6. Red dit hår med måde
Børstning af håret fordeler olierne fra hovedbunden til hårets længder , og det gør dit hår skinnende at se på. Men reder du mere end nødvendigt, risikerer du at knække dine hår.
 
7. Bliv klippet
Det er en myte, at dit hår vokser hurtigere efter klipning, men en klipning får dit hår til at virke tykkere.
 
8. Brug balsam
Desværre reparerer balsam ikke dit hår, som reklamerne lover det, men balsam får dit hår til at se sundere ud og beskytter det samtidig mod yderligere slitage.
 
9. Beskyt dit hår i solen
Tænk i solbeskyttelse, også når det gælder lokkerne. Sol slider på dit hår. Brug evt. hårprodukter med solfaktor, eller beskyt med en hat.
 
10. Spis dig til sundt hår
Får de hårvenlige vitaminer og mineraler, kan det ses på dit hår (og negle). Tag evt. et tilskud.

 

 

Skriv en offentlig kommentar...

1 kommentar til "Gode vitaminer og mineraler til håret"

Giv mig besked om:
Sorter efter::   Nyeste | Ældste | Mest liked
stine_jacobsen89@hotmail.com

Hej,
Jeg tænkte på, hvem der har været kilden til dette indslag? Ud over det japanske forsker-hold med æblerne, selvfølgelig.

Vh Stine

wpDiscuz