Sensommer

 

Ifølge den kinesiske tankegang, som har eksisteret i 5000 år som en værdifuld diagnose- og behandlingssystem, deles sommeren op i to – sommer og sensommer. Det kan du bruge til at forstå din krop, og hvordan den reagerer. Til sensommer hører Milt og Mave.

 

Af Rikke Godthjælp

 

Nogle mennesker bliver altid syge på bestemte tider af året, vinterdepression, forårssnue, sensommerforkølelse eller efterårstræthed m.m. Er du en af dem, der kan se gentagende ubalancer, som følger årets sæsoner, kan du se på illustrationen, om du kan se et mønster, der hører årstiden til.

For at styrke sensommerens ubalancer kan du være ekstra opmærksom på at spise sundt og godt. Det gælder ikke kun i den periode, du har det skidt, men hele året. Det er en indikation på, at din milt-/mavefunktion ikke er i balance. Ubalance her vil ofte ses ved overdreven eller helt manglende lyst til søde spiser – som sukker og rodfrugter, men det er også relevant at se på madens farve.

 

Alle de fem elementer har en farve:

Lever – grøn

Hjerte – rød

Milt – gul/brun

Lunge – hvid/grå

Nyre – sort/blå

Det er altid bedst, hvis din tallerken indeholder alle farver, det er ikke kun smukt for øjet, men også sundt for din mave. Vil du især styrke din mave- og miltenergi, og dermed mavens evne til at nedbryde og fordele energi rundt i kroppen, så spis mad, der har gule og brune nuancer såsom: æg, gulerødder, majs, papaya, ingefær, appelsiner, græskar, bananer, ananas, squash, mandler m.m.

 

Men vi har også en særlig duft eller lugt, der hører til de forskellige organer og deres funktioner:

Lever – harsk

Hjerte – brændt og bittert

Milt – aromatisk

Lunge – kvalm

Nyre – salt

 

Se på den mad, du er mest tiltrukket af. Har du et stort behov for salt, skal du være opmærksom på din nyrekredsfunktion. Synes du, at brændt eller bitter mad og drikke er helt forfærdeligt, ja, så ved du, at der er en ubalance omkring din hjerteenergi. Husk at det går i begge retninger, der kan altså både være en stor trang til en særlig spise eller en lede ved en særlig spise. Søg et balanceret indtag, og husk at få aromatiske fødevarer og dermed en masse krydderurter i din mad.

Andre ting, du kan gøre for at styrke din milt-/maveenergi, er: Spis mindre forarbejdet mad, og spis friske råvarer. Sørg for at din kost er tilberedt, for inden for kinesisk medicin er vi ikke vilde med, at alle skal spise rå og kold mad. Du styrker altså din fordøjelse ved at spise mad, der er dampet, svitset eller på anden vis tilberedt, dog uden at skamfere maden. Alle former for kogte og sammenkogte retter, som suppe, grød, gullasch m.m., er styrkende for din fordøjelse.

 

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Giv mig besked om:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x