Elsk dit kolesterol
November 4, 2016

fisk-2

 

Der er ingen tvivl om, at fiskeolie er super sundt og indeholder vigtige omega-3-fedtsyrer, som vi har brug for. Ved at vælge et produkt med meget forskning i ryggen samt gode resultater i diverse tests, kan man trygt spise tilskud uden at være bange for harske olier, som er fulde af tungmetaller. Som en ekstra bonus jubler hjertekredsløbet over de sunde fedtsyrer.

 

Af Rikke Agersted
Artiklen blev bragt i magasinet sund-forskning og //mig// – december 2016/januar 2017

 

En af de mest veldokumenterede effekter af fiskeolie ved indtagelse er dens hjertekar-beskyttende effekt. Et utal af undersøgelser og forskningsrapporter understreger omega-3- fedtsyrernes unikke evne til at skabe balance, hvor der er ubalance, og mindske mange af de symptomer, der opstår i kølvandet på hjertekarsygdommene. Der er skrevet mange bøger om disse resultater, så der er slet ingen tvivl om, at fiskeolie har en positiv effekt på vores helbred.

 

Kolesterols påvirkning af blodkarrene
Kolesteroltallet er et sammensat tal af forskellige værdier. LDL-kolesterol (low density lipoprotein) kaldes også det lede kolesterol, fordi det er denne type, som kan give aflejringer i blodårerne. De små LDL-partikler kan aflejres i blodkar-renes cellevægge, idet de trænger ind i selve cellerne, hvor de klumper sig sammen og med tiden kan resultere i en for-snævring af blodkarret.

HDL-kolesterol (high density lipoprotein) anses for at være den “gode” type kolesterol, fordi det har evnen til at tran-sportere overskydende kolesterol ud af cellerne, hvor det ikke skal være, og tilbage til leveren, som har en vigtig rolle i kroppens fedtomsætning.

 

Når LDL-kolesterol aflejres i arterierne, øges risikoen for hjerteanfald, forhøjet blodtryk og hjerteanfald.

 

Triglycerider er fedtstoffer, som primært fås fra kosten. Er der et forhøjet triglyceridtal i kroppen, øges antallet af blodplader og dermed risikoen for at få en blodprop. Et højt triglyceridtal kan også give en forstørret lever og milt, betændelse i bugspytkirtlen samt fedtaflejringer i huden.

VLDL-kolesterol (very low density lipoprotein) består af triglycerider og kolesterol. Hvis VLDL er meget højt, kan det medvirke til åreforkalkning. VLDL-værdien er ikke let at måle, så det totale kolesteroltal består af en samlet måling af LDL, HDL og triglyceridtallene.

 

Læge Olle Haglund og professor Torben Saldeen: “Det er ikke ligegyldigt, hvilken olie der testes på”.

 

Omega-3 forebygger blodpropper
En særlig evne, som omega-3-fedtsyrerne har, er evnen til at ændre LDL-partiklernes størrelse. Omega-3 påvirker LDL-kolesterolet, så partiklerne bliver større og mindre tætte i opbygningen. En stor partikel har sværere ved at trænge ind i blodkarrenes cellevægge, og dermed mindskes risikoen for åreforkalkning. Ud over at sikre indtag af de sunde fedtsyrer for at påvirke effekten af LDL-kolesterol kan vi også selv hjælpe processen på vej ved at motionere, mindske de ekstra kilo på sidebenene og spise færre lette kulhydrater.

 

Hvordan skal kolesteroltallet forstås?
Det er ikke muligt at fastslå mængden af LDL-kolesterol i kroppen ved almindeligt lægetjek, men man kan indirekte se effekten af omega-3-indtag ved at sammenligne forholdet af triglycerider og HDL-kolesterol, da disse begge er målbare. Tidligere lavede man en fælles kolesterolmåling på LDL og HDL, men man har senere fundet ud af vigtigheden af, at tallene skilles ad. Et højt LDL-niveau indikerer nemlig, at der er en belastning af kolesterol fra maden, eller at det omsættes og/eller bortskaffes for langsomt. På samme vis er et højt triglyceridtal en indikator for, at vi indtager for meget fedt eller sukker i forhold til det, kroppen kan håndtere. Et højt HDL-niveau indikerer derimod, at HDL’s evne til at fjerne overskydende kolesterol fra systemet er velfungerende, og dermed hindres en ophobning i blodårerne.

 

Vi skal elske det hele
Ligesom med meget andet i disse informationstider er mange blevet kolesterolforskrækkede og søger helt at undgå for meget kolesterol i maden, og her er det især LDL-kolesterol og triglycerider, det gælder. Det er dog en helt forkert ind-gangsvinkel, hvis vi vil opretholde en sund balance i kroppen, da vi har brug for alle typer kolesterol. Vi skal langt fra fjerne visse typer kolesterol fra maden, men vi skal i høj grad tænke over forholdet mellem de enkelte typer, da det er balancen, der er afgørende for, om der kan udvikles hjertekarsygdomme.

Triglyceriderne transporteres rundt i kroppen med blodet og aflejres som fedtdepoter. Hvis vi spiser store mængder fedt eller sukker (omdannes til triglycerider), vil niveauet af triglycerider i blodbanen blive forhøjet, og det er usundt. Vi kan derfor meget let selv regulere de forskellige niveauer ved at spise fornuftigt og læne os op ad de gængse kostråd.

 

Ikke hvilken som helst omega-3
Ifølge læge Olle Haglund og professor Tom Saldeen er det ikke ligegyldigt, hvilken fiskeolie der testes på. Der er en tydelig forskel på naturlig stabil fiskeolie som Eskimo-3 og ustabile og opkoncentrerede fiskeolier i mange under-søgelser, som viser, at naturlige, stabile fiskeolier rent faktisk kan skabe de gode ændringer i kroppen, hvorimod effekten kan udeblive med andre typer olier. Med videnskaben i ryggen er det en god indikation for, at vi skal sikre vores omega-3-indtag fra en pålidelig kilde eller frisk fisk og skaldyr.

Man ved, at mennesker, der dør af blodprop i hjertet, ofte har høje koncentrationer af triglycerider i blodet. Det er også en generelt medvirkende årsag til hjertekarsygdom. Kvinder ligger desværre særligt højt i denne statistik.

Stabil fiskeolie kan sænke blodets indhold af triglycerider ganske kraftigt. Jo længere man indtager fiskeolien, jo bedre er resultaterne. Fx er reduceringen af det totale kolesterol, triglycerider, fibrinogen og blodtryk større efter seks måne-der end efter blot et par stykker.

 

Dine gener bestemmer udnyttelsen af omega-3
Et glykoprotein, apoE (apoliopoprotein), som sidder på kromosom 19 i vores DNA, findes i tre udgaver, nemlig apoE 2, apoE 3 og apoE4. Ifølge professor Tom Saldeen lader det til, at mennesker med apoE 2- og apoE 4-gener har en større effekt af omega-3’s påvirkning af LDL-kolesterolet end personer med apoE 3.

Ifølge sundhed.dk har kun 8,2 % af befolkningen med nordeuropæisk oprindelse apoE 2-gener, 17 % har apoE4-gener og hele 74,8 % har apoE 3-gener. Den sidstnævnte gruppe er langt den største, men altså også den, som må yde en ekstra indsats i forebyggelsen af LDL-kolesterols skadevirkninger i kroppen.

 

Kolesterolfakta

  • HDL-kolesterol har til opgave at transportere fedtstoffer og kolesterol ud af cellerne og tilbage til leveren, som omsætter dem.
  • LDL-kolesterol har til opgave at få kolesterol, fedtstoffer og fedtopløselige vitaminer fra leveren og ud i cellerne.
  • VLDL-kolesterol består af triglycerider og kolesterol. Stoffets opgave er at transportere kolesterol og triglycerider til muskler og fedtvæv.
  • Triglycerider findes som en stor del af fedtstoffet i dyr og planter. Størstedelen af vores kropsfedt består ligeledes af triglycerider. Dets opgave er at lagre energi til senere brug samt sikre et depot af de essentielle fedtsyrer LA og LNA.

 

Den reneste fiskeolie i tests
Eskimo-3 er en fiskeolie lavet på sardiner. Olien er miljøcertificeret af Friend of the Sea, og selve produktionen af olien sker på bæredygtig vis, hvor hele fisken udnyttes. Fiskeriet sker fra fiskerbåde i Peru med lokale fiskere, og skibene har både kølesystem og satellitovervågning for at sikre, at fiskene behandles korrekt hele vejen fra havet til fabrikken, hvor fangsten afleveres hver eneste dag.

I diverse tests har Eskimo-3 vist sig at være den reneste fiskeolie i forhold til tungmetaller og pesticider. Produktet findes både til børn og voksne i kapselform eller som flydende fiskeolie. Se dosering på pakken.

 

Hvad er omega-3
En særlig gruppe af flerumættede fedtsyrer kaldes omega-3. Det drejer sig om alfalinolensyre (ALA), eicosapentaensyre (EPA), omega-3-docosapentaensyre og docosahexaensyre (DHA). ALA kan lave de andre omega-3-fedtsyrer under de rette forhold. EPA og DHA fås fra fisk, skaldyr og alger. Ved fordøjelsesproblemer, nedsat appetit, sygdom og andre forhold, der hæmmer mængde og omsætning af ALA, kan et fiskeolietilskud være afgørende for, at vi får nok af disse vigtige fedtsyrer.

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
wpDiscuz