Hjernen kan lære at give slip på traumer
January 16, 2015

Skærmbillede 2015-01-16 kl. 09.04.23

af Hanne Hæsum Aut. cand. psych. EMDR terapeut www.emdr.dk

EMDR er en fin metode til at give slip på uhensigtsmæssige mønstre, som måske stammer fra små eller store traumer fra fortiden.

Der er meget fokus på, hvordan traumer efter voldsomme hændelser kan påvirke vores måde at leve, fungere, trives, indlære, tænke og føle på. Selv om en stor del af danske læger sværger til medicinsk behandling eller kognitiv terapi, arbejdes der med andre tilgange, der i højere grad også medinddrager kropslige reaktioner.

Det gælder terapiformen EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing), der af en lang række organisationer (bl.a. amerikanske psykiatere og krigsveteraner) peges på som effektiv til traumebehandling.

EMDR er udviklet af psykolog Francine Shapiro og praktiseres i Danmark af psykologer. I EMDR arbejdes der med bilateral stimulation af hjernen via øjenbevægelser, berøring eller lyd. Samtidig arbejdes der med overbevisninger, selvopfattelser, følelser og kropsfornemmelser ud fra en særligt opbygget protokol.

Mindre traumer kan være sværere end store traumer

Det er ikke kun større traumer, der kan påvirke os. De mindre, men negative livserfaringer, så som sårende oplevelser (føle sig afvist, udenfor, uelsket) med forældre, lærere eller kammerater, som man kan få igennem barndommen, kan forstyrre personens selvopfattelse negativt på samme måde som større traumer. Til tider endnu mere.

Negative oplevelser du ikke kan give slip på

I Shapiro kan din selvopfattelse blive negativt påvirket, når de negative oplevelser ikke er blevet bearbejdet. Erindringer om det, der er sket, kan komme til at styre og forstyrre. Grunden til, at erindringerne ikke er blevet bearbejdet, er, at du måske har oplevet hændelsen så voldsom, at det har forårsaget, at hjernens sædvanlige system til informationsbearbejdning er holdt op med at fungere.

Sædvanligvis vil bearbejdningssystemet hjælpe os til at fordøje og mentalt bearbejde en negativ hændelse (at jeg har tabt 500 kr.), således, at den ikke bliver ved med at påvirke dig, og det kan lægges ’på hylden’ som noget ærgerligt, der er forbi og hører fortiden til. Samtidig kan du slippe de reaktioner, der ikke længere er hensigtsmæssige, fx at tale negativt til dig selv: Jeg er en klovn, jeg duer ikke. Når duhar sluppet de ubehagelige erindringer og reaktioner, kan du fungere normalt igen.

En kædereaktion

Når vi har en oplevelse, vil denne i hukommelsesnetværket blive kædet sammen med tidligere oplevelser, for derefter at blive vurderet og tolket af os. Har vi en traumatisk (ubearbejdet) erindring kan denegative fornemmelser og følelser dukke op til overfladen igen og påvirke den måde, vi ser på den nuværende situation.

Et eksempel: Har du været ved at drukne som barn og ikke fået hændelsen bearbejdet, mærker du måske stærkt ubehag, når du er i nærheden af badevand, selvom du måske ikke husker, at du har været ved at drukne. Shapiro siger, at fortiden er til stede i – og forgifter – nuet, når man er traumatiseret.

EMDR terapi kan hjælpe

Shapiro nævner, at der grundlæggende er tre slags negative følelser og selvopfattelser:

1) følelsen af ikke at være i sikkerhed,

2) følelsen af ikke at have kontrol og

3) følelsen af ikke at være god nok.

Det kan være svært at vide, at det faktisk er de gamle traumer, der er på spil, hvis man ikke får flashbacks i form af erindringsbilleder, men snarere i form af følelser, kropsfornemmelser og negative overbevisninger.

Shapiro siger, at eftersom vi – ofte uden helt at være klar over det – kan være triste over hændelser i fortiden, kan det give os problemer i vores samspil med andre mennesker i nutiden. Andres reaktioner kan betyde, at du får nye negative erfaringer og informationer om, at du ”fejler”. Og det kan være en årsag til depression: Den nye negative oplevelse graver hullet dybere, og du bliver endnu mere trist.

Det er lagret i hjernen

De negative følelser er faktisk et resultat af fysiologisk lagrede erindringer. Det betyder, at det ikke er et ”psykisk problem”, men snarere et fysisk problem, der kan afhjælpes.

EMDR i praksis

På samme måde tager man i EMDR først klientens historie som optakt til at arbejdemed de forstyrrende erindringer. Det konkrete erindringsbillede bringes op i klientens bevidsthed og justeres, samtidig med at informationsbearbejdningssystemet stimuleres. Herunder omdannes den negative erindring til tilpasset og lærerig oplevelse. De negative følelser, fysiske fornemmelser og overbevisninger kasseres, og en positiv selvfølelse kan opstå.

EMDR terapi er ikke begrænset til at fjerne symptomer, men omhandler fortid, nutid og fremtid. Metoden bruges også af atleter, kunstnere og ledere til at opnå gode resultater.

I Danmark er det psykologer, som anvender EMDR.

Læs mere på www.EMDR.dk

Shapiro har netop udgivet en bog, Getting Past Your Past, hvor hun giver selvhjælpsredskaber til at ændre følelser, fornemmelser og negative tanker – og til at nå bestemte mål. For mere information

www.drfrancineshapiro.com.

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
wpDiscuz